Alive.dk Det er rart at få luft til sine fødder på de varme sommerdage. Men hvor rart er det egentlig for fødderne at gå rundt i klip-klap’ere, kilehæle, sandaler og små ballerinasko?
Ifølge fodterapeut Bettina Nielsen fra fodklinikken i Egedalscentret i Stenløse er der god grund til at tænke en ekstra gang over, hvilke smarte sommersko du stikker dine fødder i.

- Man kan overordnet sige, at det vigtigste er, at skoen sidder godt på foden og passer, siger Bettina Nielsen til Alive.dk.

Hun har sammen med Alive.dk gennemgået forskellige typer sommersko for at opremse de skader, dine fødder kan få fra dem.
Klip-klap’ere

Mange danskere tager klip-klap’ere på, når de skal på arbejde, og trasker således rundt i dem en hel dag. Men det er ikke specielt godt for fødderne.

- Når man går i dem, opstår der en gribeeffekt. Der er intet, der holder eller støtter hælen, og det kan betyde, at du bliver øm og får stramme scener i vristen. Derfor skal du altså ikke trave rundt i dem fra morgen til aften, lyder rådet fra Bettina Nielsen.

Hun forklarer, at man kan få hammertæer, hvor tæerne stritter op.

- Der er jo ingen stødabsorption, og det sender chokbølger op i læggene. Du skal bruge mange kræfter på at holde dem på foden. Det kan give skader i knæene og hofterne, hvis du i forvejen har problemer i de områder, siger fodterapeuten.

Hun anslår, at der muligvis ikke går mere end 10 år, før skaderne på fødderne kan ses og mærkes, hvis man går meget med disse sommersko.

Sandaler
Der findes et utal af sandalmodeller, og her gælder det også om at finde dem, der passer ens fødder.

- Det er ikke så godt, hvis man kun køber efter, hvad der er smart, og køber en bred model til en smal fod. Men hvis man køber en sandal, der passer foden og er lukket bagtil, kan sandaler være ganske gode for fødderne. Der er ofte også stødabsorption i hælene, siger Bettina Nielsen.

Hun påpeger, at en god sandal ikke nødvendigvis behøver at være dyr.

Kile- og kinahæle
En af sommerens store trends er kilehæle. Men de er heller ikke specielt gode for fødderne.

- Når de har en vis højde, så får forfoden jo hele belastningen. Og det er helt ligegyldigt, om du vejer 100 eller 60 kilo. Det giver nedsænket forfod, hvilket kan give ligtorne, siger Bettina Nielsen.

Hun forklarer også, at har man først skadet sin ene fod ved at gå i forkerte sko som f.eks. kinahæle, lægger man automatisk sin vægt over på den anden fod.

- Man vil jo kompensere, og så belaster man måske den venstre fod mere. Det kan betyde, man går forkert, og det kan give rygproblemer, siger fodterapeuten.

Ballerinasko
Disse små sko, som er særligt populære om sommeren, kan give stramme, ømme scener og ligtorne.

- Passer skoen ikke, har man tendens til at træde ned på bagstykket og slæbe skoen med sig. Og man får ikke brugt muskulaturen i skoen rigtigt. Der er heller ingen stødabsorption i skoene, og det er ikke godt for fødderne, når vi går rundt på så meget asfalt, siger Bettina Nielsen.

Det er heller ikke godt at købe skoene for små, så man nærmest er nødt til at trække tæerne en smule ind. Det kan nemlig give stramme scener på vristen og ømhed. Man kan også få ligtorne på knysterne og hammertæer.

Fodterapeutens råd til sunde fødder:
- Har du fået hammertæer, så lav strækøvelser, så stivheden løsnes lidt.
- Du får mere hård hud om sommeren, når du går i åbne sko. I stedet for at bruge fil og skrabe den hårde hud af, så brug i stedet de skuresvampe, man kan købe i alle supermarkeder, når du alligevel er i bad. Når du filer den hårde hud, bliver huden nemlig varm, og dermed kommer der endnu mere hård hud på fødderne.
- Smør dine fødder ind i creme hver eneste dag.

Her giver Femina.dk dig seks tips til sunde fødder

Og på Elle.dk kan du også få gode tips til dine sommerfødder
 

 

 

Se, hvilke historier der er på forsiden af alive.dk lige nu:







Aller Media A/S © 2010 - www.aller.dk