Kiwien er en C-vitaminbombe
onsdag 27.6.12
- Af Mia Qvist Scheelsbeck, Newsdesk, Aller Media Foto: All Over Press
Skal du have masser af C-vitaminer, er det kiwien, du skal spise
Alive.dk En vitaminpille kan sikre, at du får de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Men man kan faktisk også spise sig til de gode vitaminer gennem kosten.
Drejer det sig om C-vitamin, skal du bare spise godt med kiwier. En ny undersøgelse, som forskere ved Otago University i New Zealand står bag, viser nemlig, at kiwier er en bedre kilde til C-vitamin end diverse kosttilskud er, skriver kk.no.
Forskerne testede C-vitaminer på mus i form af kosttilskud og kiwier. Resultatet var, at C-vitaminerne fra kiwien virkede fem gange så effektivt i kroppen som kosttilskud, og det blev i øvrigt længere tid i kroppen.
Var det noget med en lækker kiwismoothie? Få opskriften på Familiejournal.dk
Lavt kalorieindhold og gode kostfibre
Kroppen producerer ikke selv C-vitamin, så derfor er det vigtigt at få det via kosten.
Udover C-vitaminer indeholder kiwier også en række andre sunde ting. De indeholder antioxidanter, der har en beskyttende virkning på kroppens celler, gode kostfibre, som giver lavere kolesterol og blodsukker, og de sorte frø i frugten indeholder alfalinolensyre, der beskytter mod hjertesygdomme.
Kalorieindholdet er også lavt. Med sine 45 kalorier per frugt kan man sagtens spise masser af kiwi uden at bekymre sig om vægten.
Er du ikke helt så glad for kiwiers smag, kan du prøve denne lækre smoothie, der både indeholder kiwi, ingefær, ananas og andre gode ting. Få opskriften på Femina.dk
Se, hvilke historier der er på forsiden af alive.dk lige nu: