Ny viden om rødvinsmedicin
mandag 16.7.12
- Af Nina Bendixen, NewsDesk, Aller Media - Foto: All Over Press
Rødvinens gode egenskaber findes også i andre ting, og nu kan du komme helt tæt på forskningen
Alive.dk Rødvin er en populær drik og kan efter sigende påvirke din sundhed i en heldig retning. Danske forskere er med helt fremme inden for det område, og for at fremme fremtidig forskning har Styrelsen for Forskning og Innovation givet bevilling til en workshop, hvor du kan komme med og se de danske forskere undersøge de sundhedsmæssige effekter af resveratrol, som findes i blandt andet rødvin.
Vin, bær og nødder
I naturen og den menneskelige kost er der fundet mange forskellige kemiske forbindelser, hvor der er vist mulige sundhedsmæssige virkninger. Ét af de stoffer, som er mest undersøgt er resveratrol. Det findes i skindet på vindruer og dermed rødvin, i en række bær og jordnødder.
En af de sundhedsmæssige effekter af resveratrol er at hæmme betændelsestilstanden. Denne anti-inflammatoriske effekt kan sandsynligvis forklare, hvorfor resveratrol kan nedsætte risikoen for at udvikle livsstilssygdomme så som hjerte-kar sygdomme, diabetes og kræft. Disse vil blive diskuteret på work-shoppen.
Forsøg med mennesker
Næsten al viden om resveratrols effekter er i dag baseret på dyreforsøg eller celleforsøg, og det er først inden for det sidste års tid, at forsøg med mennesker er blevet gennemført eller er ved at blive gennemført.
Således vil to af de danske oplægsholdere fortælle om danske forsøg med resveratrol i mennesker. Professor Steen Bønløkke Pedersen står i spidsen for en gruppe på Århus Universitet, som studerer effekten af resveratrol i overvægtige mænd. Lektor Henriette Pilegård på Københavns Universitet vil fortælle om deres eksperimenter, hvor de sammenligner effekten af resveratrol og fysisk aktivitet i ældre mænd.
Det vil være muligt at møde forskerne, hvad enten man er journalist eller almindelig interesseret. Workshoppen finder sted d. 27. august på Københavns Universitet, og man vil høre om den nuværende viden med hensyn til den sundhedsmæssige virkning af resveratrol og en række andre anti-inflammatoriske forbindelser i kosten.
Rødvin forbedrer i øvrigt kvinders sexliv, hvordan det hænger sammen kan du læse på SØNDAG’s hjemmeside
Kvinder, der drikker moderate mængder af vin, har en mindre risiko for fedme end de kvinder, der aldrig rører alkohol. Det fortæller madogbolig.dk mere om
Se, hvilke historier der er på forsiden af alive.dk lige nu: